Säännöt: keskustelu selkokielellä

Nalle

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Tässä keskusteluhuoneessa keskustellaan selkosuomeksi. Selkokielen vahvuus on, että asiat sanotaan suoraan ja kuten ne ovat.

Tämä paikka on ihmisille, joille yleissuomen lukeminen on hankalaa. Syitä voivat olla kielen oppimisen keskeneräisyys tai hankaluus ymmärtää kielikuvia. Suomessa on arvioitu puolen miljoonan ihmisen hyötyvän selkokielestä.

Sujuvalle suomenkielen taitajalle selkokieli voi olla haastavaa ja hidasta kirjoittaa. He voivat parantaa kirjoittamistaitojaan opettelemalla selkokieltä.

Kaikki on mahdollista ilmaista selkokielisesti!

Huoneen säännöt:
  • Mikä tahansa aihe on sallittu, mutta noudata Suomen lakia.
  • Pysy keskustelun aiheessa. Älä hauku tai kyseenalaista muita kirjoittajia.
  • Kirjoita niin hyvin kuin osaat. Älä kirjoita todella pitkiä tekstejä.
  • Ylläpidolle saa antaa palautetta. Älä kyseenalaista ylläpitoa. Älä kehu ylläpitoa toistuvasti.
Vinkkejä selkokielen kirjoittamiseen:
  • Käytä kirjakieltä.
  • Vältä pitkiä virkkeitä.
  • Vältä kapulakieltä, ammattisanastoja ja muita harvoin esiintyviä termejä.
  • Vältä moniosaisia taivutuksia.
Tässä on Selkokeskuksen video aiheesta:



Lopuksi: tämä huone on kokeilu!
 
Ylös